Böyle Buyurdu Zerdüşt

Cumartesi, Eylül 22, 2018


BÖYLE BUYURDU ZERDÜŞT KONUSU
Yıllarca dağda yaşamış ve kendisini insanlardan soyutlamış biri Zerdüşt. İnsanlara olan güvensizliğinden bir yılanı ve kartalın dostluğunu kabul ediyor. Geçen 10 yıldan sonra mağarasından çıkarak insanların arasına karışıyor ve tüm bildiklerini insanlara aktarmaya başlıyor. Şehir şehir dolaşıyor. İnsanların tuhaf bakışlarını görmezden geliyor ve bildiğini anlatmaktan, inandıklarını aktarmaktan hiç vazgeçmiyor.

Her bölüm hayata dair ayrı bir konudan oluşuyor ve kendi düşünceleri, öğütlerini birazda hikayeleştirerek anlatıyor. Her bölüm ''Zerdüş böyle dedi'' diyerek bitiyor. Alman filozof Friedrich Nietzche tarafından kaleme alınan ve kendisinin ''En derin eser'' dediği kitabı hayata dair bir çok şeyi eleştiriyor. Tüm inançları yok sayıyor, tanrıyı, dinleri, var olma nedenimizi, evreni sorguluyor, uzun uzun tartışıyor. ''Üstünisan'' kelimesini de fazlasıyla duyuyorsunuz. İnsan evriminin bir sonraki aşaması diyebiliriz buna ve her türlü zayıflığı, sığ düşünceyi, güçsüzlüğü eleştiriyor.

Felsefi yanı çok ağır basan bir kitap ve bu nedenle okunması zor kitaplardan. Üzerine biraz kafa yormak gerekiyor. Zamanında çok fazla eleştirilmiş eserlerden Böyle Buyurdu Zerdüşt. Beğeneni de çok, saçma bulanı da. Yine de düşünmek ve sorgulamak zorunda bırakıyor sizi. Karmaşık ifadelerde yok değil, bir felsefe kitabına göre ise fazlasıyla anlaşılır. Ben tekrar tekrar okusam da yetersiz kalırım gibi hissediyorum. Her satırında sorgulamak, uzun uzun düşünmek gerekiyor. Felsefe sevenlerin bir çoğu okumuştur bu kitabı, okumayanlarda okusun isterim. Farklı olana açık olan için tabi.

Bu arada son zamanlarda en çok alıntı paylaştığım kitaplardan biri oldu. Bir bu kadar da paylaşabilirim sanırım.

Yeni bir kitapta görüşmek üzere...


''Bir zamanlar şeytan bana şöyle dedi: Tanrılarında kendi cehennemleri vardır, insana olan sevgisi! Ve sonra dedi ki: Tanrı öldü, insana acıdığı için öldü!''


''Birçok şeyi yarım yamalak bilmektense, hiç bilmemek daha iyidir. Başkalarının düşünceleriyle bilgelik etmektense, kendi hesabına delilik etmek daha iyidir. ''


''İnsanlar arasında olmanın hayvanlar arasında olmaktan daha tehlikeli bulduğun zamanı hatırlıyor musun? İşte bu, terk edilmekti!''


''Kendine özgür mü diyorsun? Bir boyunduruktan kurtulduğunu değil egemen düşüncelerini işitmek isterim.''


''Çocuk istemek için kendini donatan bir adam mısın? Sorarım, zafere ulaştın mı? Kendi kendini zorladın mı? Duygularına hükmettin mi? Erdemlerinin efendisi oldun mu? Sorarım sana canım kardeşim. Yoksa arzun hayvanlıktan mıdır? Yoksa zina ihtiyacından mı? Yalnız kalmaktan mı, kendinle iyi geçinememekten mi geliyor yoksa?''


''İnsanları sevmiyorum. İnsan, bence oldukça eksik bir varlıktır. İnsanı sevmek beni yok edebilirdi.''

Bunlarda İlginizi Çekebilir

14 yorum

  1. adını sıkça duyduğum ama okuyamadıklarımdan... listeme ekliyorum.

    YanıtlaSil
  2. Kütüphanemde duran bit türlü elimin gitmediği bir kitap.
    Keyifli okumalar,

    YanıtlaSil
  3. Okudum bu kitabı. Temel öğretisi Tanrı Öldü'dür. Aslında tanrıyı insan zihninin yarattığı üzerinde duruyor. İyi anlaşılabilmesi için dikkatli okunması gereken zor bir kitap

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kesinlikle öyle dikkatli okunması gereken zor bir kitap :)) okudum ama tekrar tekrar okumalıyım sanırım :))

      Sil
  4. Adını duymuştum ama okumadım. Severim böyle kitapları. Okuduğum romanların yanında günlük azar azar okumak güzel oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamda söylediğin gibi bir kitap :)) Okumanı isterim öyleyse :))

      Sil
  5. Bu yılın başında başladım ama maalesef yarısından sonrasına devam edemedim. Belki bir ara devam etmeye çalışmam lazım. Zor okunuyor. Düşünceleri benim için çok soyut kalıyor. Kendi içine yönelik gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yarım bırakan çok sanırım. Ya çok seviyorlar yada hiç :) ben sevdim ama :))

      Sil
  6. okudum yaaa evet ağırdı önemli ama sıkıcı :) niçenin daha hafif eğlenceli kitapları vaar :) her güne bir niçe, her güne bir kafka kitapları çok iyi bak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın zor okunuyor gerçekten. Uzun uzun düşündürüyor ama ben sevdim sanki :))

      Sil
    2. Kafka kitaplarında seviyorum :))

      Sil

Facebook

Subscribe