Fareler ve İnsanlar John Steinbeck

Çarşamba, Aralık 06, 2017

Nobel Edebiyat ödüllü yazar John Steinbeck tarafından 1937 yılında kaleme alınan Fareler ve İnsanlar, günümüzde dünya klasikleri arasında önemli eserlerden biri kabul ediliyor. İsmini Robert Burns adındaki İskoç şairin kaleme aldığı bir şiirden alan hikaye, zaman zaman 100 Temel Eser arasında yer alıyor olmasıyla eleştirilse de küçük dünyaları olan insanların hayatlarını fazlasıyla dramatik ve bir o kadarda gerçekçi bir dille anlatıyor.

FARELER VE İNSANLAR KONUSU
Fareler ve İnsanlar, George Milton ve Lennie Small arasındaki arkadaşlığı konu alıyor. Kendilerine ait küçük bir arazi satın alma hayaliyle, mevsimlik tarım işçisi olarak çiftliklerde çalışarak para kazanıyorlar. Bunun için Lennie'nin burnunu hiç bir şeye sokmadan sadece çalışması; George'nun ise Lennie kontrol altında tutması gerekiyor.

Orantısız bir güce sahip olan Lennie, zeka geriliği olan biri ve yaptıklarıyla sürekli başlarını belaya sokup, işten atılmalarına neden oluyor. Özellikle yumuşak ve tüylü şeylere olan hassasiyeti fare, köpek, tavşan gibi hayvanlara farkında olmadan zarar vermesine neden oluyor. Öldürmenin ne anlama geldiğini bilmeden hayvanları öldürüyor. George her seferinde şikayet etse de başlarına ne gelirse gelsin arkadaşını korumaktan ve yanında olmaktan vazgeçmiyor.

Son durakları Kaliforniya'nın Salinas Vadisi'nde bir çiftlik olduğunda, George hayatta kalabilmek için bu işe ihtiyaçları olduğunun bilincinde, diğer işçilerin Lennie'nin bu durumundan haberdar olmalarına engel olmak istiyor. Burada çalıştıkları süre boyunca Lennie'nin arkasını kollayarak, hata  yapmasına engelleyerek bu durumu idare edebileceğini düşünüyor. Ancak kaçınılmaz son gerçekleştiğinde, George'nin dostu için yapabilecekleri yetersiz kalıyor.

''En başından beri biliyordum. Ta en başından beri biliyordum bu hayalin gerçek olmayacağını. O kadar çok anlattırdı ki, ben de belki bir gün gerçekleştiririz hayalimizi diye umut etmeye başladım... Bir ay boyunca çalışıp elli dolarımı alacağım, sonra da pis bir genelevde bir gece geçireceğim. Ya da bir bilardo salonuna gider, gecenin geç saatlerine, herkes evine gidene kadar oyun oynarım. Sonra buraya dönüp bir ay daha çalışıp, yeniden bir elli dolar daha kazanırım.''

BENİM YORUMUM
Fareler ve İnsanlar, çok daha önce okumam gereken kitaplardan biriymiş. Bir oturuşta okunabilecek kadar kısa ve içinde çok fazla duygu barındıran hikayelerden. Arkadaşlık üzerine kurulmuş olmasının yanı sıra yoksulluk, ırkçılık, yalnızlık, cehalet, ön yargı, ihanet, hayaller gibi konular ön plana çıkıyor. 

Karşılık beklemeden, çok daha iyi bir hayat yaşayabilecekken dostluğu seçerek, birlikte çıkılan bir yolculuk.. Küçük bir çocuğun zekasına sahip olan bir adamı sürekli kontrol altında tutma çabası.. George gücü, parayı, zekayı temsil ederken, Lennie sevgiyi, saflığı, zayıflığı, bağımlı olmayı ve fiziksel gücü temsil ediyor. George zihinsel özellikleriyle, Lennie ise fiziksel özellikleriyle ön plana çıkıyor. Birbirine bu derece zıt iki karakterin yanı sıra Çiftlik sahibinin oğlu Curley ve karısı, ırkçılığın ön plana çıktığı bölümlerde Crooks, yaşlı bir adam olan Candy, arabacı Slim ve Carlson gibi karakterlerle birlikte dönemin bireysel ve toplumsal sorunlarına değiniliyor. 

Olayların Büyük Buhran döneminde geçiyor olmasıyla dönemin koşullarına değiniliyor. İnsanlar günü kurtaracak kadar kazanıyor, hedefleri, amaçları olmadan, geleceği planlamadan yaşıyorlar. Kötü yemekler yiyorlar, berbat yataklarda uyuyorlar. İnsan olduklarını unutarak, şikayet etmeden, değiştirmek için çabalamadan, hayallerini dahi küçük tutarak yaşıyorlar.

Zenci beyaz ayrımına da Crooks aracılığıyla vurgu yapılıyor. Crooks diğer çalışanlar gibi yatakhanede yatmak yerine, ahırda yatmaya mecbur bırakılıyor. Diğer çalışanlarla birlikte aynı ortamda bulunması ve zorunda olmadıkça iletişime geçmesi yasaklanıyor. Biraz hakkını aramak istediğinde tehdit edilip, sindiriliyor. Amerika'daki ırk ayrımcılığının sosyal yaşama yansımaları da özellikle bu bölümde aktarılıyor.

Son olarak okuması ve anlaması kolay kitaplardan. Oldukça yalın ve sade bir dil kullanılmış. Kitap daha ilk sayfalardan kendine çekiyor. Okuyucuya verilmek istenen mesaj çok net bir şekilde veriliyor ve dolu dolu bir hikaye okuyorsunuz. Eğer hala okumadıysanız çok değil sadece iki saatinizi bu kitaba ayırmalı ve mutlaka okumalısınız.

Bunlarda İlginizi Çekebilir

25 yorum

  1. Ben de inanılmaz güzel etki bırakan bir kitaptır.

    YanıtlaSil
  2. Yillar önce okumustum çok güzel bir kitaptir. Dünya klasiklerini bir de Almanca okumaya calisiyorum ama daha sira gelmedi buna 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel.umarım okursun. Benim ise Dünya klasiklerinde daha çok eksiyim var.

      Sil
  3. beni çok etkilemiş bir kitaptı, bence pek çok film ve romana da ilham olmuştur, bu konuda başka filmler izlediğimi hatırlıyorum, keyifli okumalar dilerim, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni de çok etkiledi. Tekrar tekrar okunabilir dediklerimden. Kitapla ilgili dikkatimi çeken filmler var. Bakalım aynı etkiyi hissedecekmiyim :)

      Sil
  4. Klasikler :)
    ve yeniler :)
    okumak hep güzel...
    Bazı İsveç polisiyeleri çıktı şimdi yeni, onları alacağım, merak ettiğim kitaplardı baya. :)
    Neyse, ben de beklerim blog'uma, çok sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Söylediğim gibi okumak hep güzel.
      İsveç Polisiyeleri hiç ilgimi çekmemişti doğrusu. Bir deneyebilirim gibi geldi. :) Blogunu sık sık ziyaret ediyorum bu arada :))

      Sil
  5. Çok sevdiğim kitaplardan biri. Ben de geç okuyanlardan biriyim. Cennet Çayırları ve Gazap Üzümleri de favorilerim oldu. Elinize sağlık güzel bir paylaşım olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sırada Gazap Üzümleri olsun o zaman :) Beğendiğine sevindim. Teşekkür ederim :)

      Sil
  6. Steinbeck , muhteşem ama di mi , çok severim :D keyifli okumalrın olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten muhteşem. Diğer kitaplarını da okumalıyım en kısa zamanda :))

      Sil
  7. Aynen öyle beklenmedik bir son :)

    YanıtlaSil
  8. Fareler ve İnsanlar'ı yıllar önce okuyup sevmiştim. Geçen aylarda tiyatro oyununu izledim, hatta bloguma da yazdım. Oyunu izleyince hikayeyi ne kadar sevdiğimi hatırladım. Bir kez daha okumak istiyorum. Eğer okumadıysan yazarın İnci kitabı da çok etkileyicidir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarın Gazap Üzümleri okumak istediklerimin başında geliyor. İnci de dikkatimi çekiyor açıkçası. Sende oku dediğine göre okumalıyım sanırım. :))

      Sil
    2. Gazap Üzümleri'ni ben de okuyacağım. Hatta ben yazarın bütün kitaplarını okumak istiyorum. İnci, Fareler ve İnsanlar gibi ince ama çok etkileyici. Bir iki saate bitirirsin.

      Sil
    3. Kesinlikle en kısa zaman da okuyacağım o zaman. Fareler ve insanlar da kısa ama etkileyiciydi. Eminim İnci de aynı etkiyi bırakacaktır. :)

      Sil
  9. Steinbeck'in okuduğum ikinci kitabı. Gazap Üzümleri gibi güzeldi. Diğer kitaplarını da merak ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gazap Üzümlerini okumak istiyorum bende :) ikinci sırada o var gibi duruyor :))

      Sil
  10. Merhaba etkisi yüksek bir kitap ve muhteşemdi. Çok eskiden okumuştum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten muhteşem bir kitap. :) Ben ise biraz geç kaldım okumak için :)

      Sil
  11. Çoook uzun zaman önce okumuştum. Yüzeysel okuyan için basit bir hikaye olabilir ama satır aralarıni goren için güzel hikaye. 100 temel eser arasinda olmalı tabiki de

    YanıtlaSil
  12. Söylediğin gibi satır aralarını görmek lazım. Hikayenin altında yatan anlamlar anlayana çok şey katacaktır. Okumak için çok geç kalmışım dediklerimden oldu :)

    YanıtlaSil

Facebook

Subscribe